50% af danskerne mangler D-vitamin - Får du nok?

Isabella Capobianco

Og hvad gør du, for at opretholde et optimalt niveau af D-vitamin? I Danmark har flere undersøgelser vist, at ca. 50% af befolkningen har let og ca.15% moderat D-vitamin mangel. Her kan du læse, hvad du kan gøre for sikre dig et optimalt D-vitamin niveau, og hvorfor D-vitamin er vigtigt for dit immunsystem.

Mange oplever især om vinteren at være træt, mangle energi og være i dårligt humør. Det kan være tegn på, at niveauet af D3-vitamin er lavt. Ved at få taget en blodprøve hos din læge, kan du hurtigt får svar på, om du mangler Vitamin D3. Måden man undersøger, om D-vitaminniveauet er lavt, er ved at måle (blod)plasma 25-OH-D-vitamin - altså koncentrationen af D-vitaminer i plasma, målt i nanomol per liter (nmol/l).
 
I Danmark bruges der følgende inddelinger for mangeltilstande af D-vitamin:

  • Vitamin D insufficiens (let mangle): 25-50 nmol/l (utilstrækkeligt niveau)
  • Vitamin D mangel: 12-25 nmol/l
  • Svær vitamin D mangel: <12 nmol/l

75 nmol/l er iIfølge overlæge Jens-Erik Beck Jensen, Hvidovre Hospital, et optimalt niveau for at give en bred og gavnlig effekt på den generelle sundhed.

    Hvilken effekt har D3-vitamin?

    Vitamin D3 er en af de vigtigste vitaminer, som vedligeholder vores immunsystem. Faktisk er D-vitamin helt afgørende for, at dit immunsystem virker. Det er nemlig sådan at, immunsystemet består af en masse forskellige immunceller, som beskytter os mod sygdomme. Man kan dele dem op i to forskellige slags immunceller: Makrofager og T-celler.[1]

    Mængden af D-vitamin i blodet er fuldstændigt altafgørende for, om dit immunsystem kan bekæmpe bakterier, vira og andre infektioner.

    Makrofager fungerer ligesom små automatiske robotstøvsugere, som konstant spiser alle de fremmedlegemer og cellerester, de støder på. De er en del af det medfødte immunsystem. T-cellerne derimod er højt specialiserede kamp- og forsyningsceller, som først bliver aktiveret ved hårdføre bakterier eller vira, som fx. lungebetændelse eller influenza. T-cellerne er en del af det adaptive og lærende immunsystem. De er i blodbanerne, men kan ikke registrere fare før en makrofag viser T-cellen, at den har fundet noget mistænkeligt.

    Derefter deler T-celler sig og bygger en “hær” af specialiserede T-celler, som er trænet i at opspore og udrydde alt i kroppen, som indeholder de bakterier eller vira, som makrofagen viser. Herefter bliver informationerne gemt i den immunologiske hukommelse, så immunsystemet er forberedt til næste møde med bakterien eller virussen, hvorefter de pågældende T-celler dør.

     

    T-celle bruger D-vitamin

    Og netop i T-celleforsvaret er D-vitamin helt afgørende. T-cellerne kan nemlig slet ikke aktiveres uden D-vitamin. Den første antenne, som T-cellen åbner i sin væknings-eksplosion, er vitamin-D-receptoren. Dvs. når T-celler går i gang med at blive aktiveret, så skal den have D-vitamin, ellers stopper vækningsprocessen. Er der ikke tilstrækkeligt med D-vitamin i blodet, bliver T-cellerne ikke vækket. Er derimod tilstrækkeligt med D-vitamin i blodet forvandles den inaktive T-celle til enten en dræbermaskine, som bekæmper syge og inficerede celler, eller til en aktiveringsmaskine, som aktiverer andre immunceller.

    Mængden af D-vitamin i blodet er derfor fuldstændigt altafgørende for, om dit immunsystem kan bekæmpe bakterier, vira og andre infektioner.

    Udover at sikre immunsystemets funktion sørger D3-vitamin også for at opretholde en passende kalk-fosforbalance i blodet og fremmer samtidig dannelsen af knoglevævet, ved at hjælpe kroppen med at optage calcium. Det er bl.a. derfor lovpligtigt, at kalk-tilskud skal indeholde Vitamin D3.

    D3-vitamin bidrager altså til at vedligeholde:
    • immunsystem
    • celledeling
    • tænder og knogler
    • normalt kalkniveau i blodet
    • optagelsen af kalk og fosfor
    • muskler

    Hvordan får jeg nok D-vitamin og hvad er den bedste kilde?

    Vitamin D3 er også kendt som solskinsvitaminet, da vitamin D3 dannes i huden, når solen rammer huden. Derudover findes vitamin D3 også i fed fisk som fx laks, sild og makrel, og kan selvfølgelig også tages som vitamin D3 tilskud. D3-vitamin findes både vegansk (plantebaseret) og udvundet af fåreuld (lanolin).  Men hvilken metode er bedst?

     

    DR’s Sundhedsmagasin lavede i 2016 et lille forsøg, for at finde ud af, hvilken kilde til vitamin D3, som var bedst. I forsøget testede DR 37 deltagere fra rejsebureauet Spies. Her målte de deltagernes plasma 25-OH-D-vitamin niveau før forsøgets start. Blodprøverne viste, at 16 af de 37 ansatte manglede vitamin D3, og dermed havde et niveau under 50 nmol/l. Derefter blev de 16 deltagere, som manglede vitamin D3, opdelt i 3 grupper:

    1. gruppe skulle spise 100 g fed fisk 3 gang om ugen (6 deltagere)
    2. gruppe skulle tage 25 mcg dagligt (5 deltagere)
    3. gruppe skulle på en solskinsferie (5 deltagere) - deltageren fik ca. 30 t sol pr. uge.

    Forsøget løb over 14 dage. 

    Resultatet af forsøget

    Resultatet af forsøget viste, at efter 14 dage havde 11 ud af de 16 deltagende, fået et niveau af vitamin-D3 på 50 nmol/l eller derover, og nu ikke længere var i underskud. De to grupper, som klarede sig bedst, og hvor man så den største stigning i niveauet af vitamin D3, var hos kosttilskudsgruppen og solskinsgruppen.

    Faktisk nåede 2 ud af de 16 et Vitamin D3 niveau på 75 nmol/l, som ifølge overlæge Jens-Erik Beck Jensen, Hvidovre Hospital, er et optimalt niveau for at give en bred og gavnlig effekt på den generelle sundhed. De to deltagere havde været på 14 dages solferie.

    Den bedste kilde til vitamin-D3

    Sol virker altså umiddelbart som den bedste løsning. Problemet er dog, at vi i Norden ikke får sol nok i vinterhalvåret, da der er meget få solskinstimer. Hvis man derfor vil benytte solen til at få vitamin D3 nok, skal man i sommerhalvåret sørge for at bygge et lager op. Og her opstår den næste udfordring. For når man opholder sig i solen, er det anbefalet at bruge solcreme og være delvist tildækket for at beskytte huden mod solens skadelige stråler, som kan føre til hud- og modermærkekræft. Men en solcreme med solfaktor 15+ blokerer for mere end 99% af dannelsen af vitamin D3 i huden.[2] Og huden kan derfor ikke danne og opbygge det nødvendige lager.

    Et tilskud af vitamin D3 er altså den bedste og mest stabile måde at få dækket sit daglige behov af vitamin D3 på året rundt.Dette er også konklusionen i DR’s Sundhedsmagasin om D-vitamin mangel. Du kan se hele programmet her: https://youtu.be/ZMmce4TF7ZE

    Hvis du er i tvivl om, hvordan du finder det bedste tilskud kan du læse vores artikel "Hvilke vitaminer er bedst? - Forstå din label"

    ORDLISTE:

    • Plasma (blodplasma): 55% af blodet er plasma. Plasma er en gullig væske, som blodcellerne befinder sig i. Plasmaets funktion er blandt andet at transportere blodets celler samt nærings- og affaldsstoffer til og fra kroppens organer. Plasma består af 90% vand med en saltkoncentration, der ligner havvands. Resten er forskellige proteiner, salte, hormoner, vitaminer, nærings-, affalds-, og sukkerstoffer.[3]
    • 25-OH-D-vitamin: 25-hydroxy-vitamin D, også kaldes 25OHD og Calcidiol.

    Kilder:

    [1]Københavns Universitet - nyheder og forskning: https://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2010/2010.3/dvitamin/

    [2] Sundhed.dk: https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/laegehaandbogen/endokrinologi/tilstande-og-sygdomme/knoglevaev-og-vitamin-d/d-vitamin-mangel/

    [3] Bloddonor.dk: https://bloddonor.dk/wp-content/uploads/2015/02/Hvad-bestaar-blodet-af.pdf

    Videnskab.dk: https://videnskab.dk/krop-sundhed/d-vitamin-er-immunforsvarets-batteri

    Isabella Capobianco

    Isabella har en BA i Innovation og Entrepreneurship fra CphBusiness Lyngby. Hun har siden august 2017 arbejdet som researcher og sundheds-skribent for dfi, hvor hun undersøger og skriver om den seneste forskning og nye studier om vitaminer, mineraler og kosttilskud.

    Relaterede blogindlæg